Missie
Jenaplanschool de Klimboom is een school waar iedereen welkom is. Wij leiden onze kinderen op tot wereldwijze, goed samenwerkende wereldburgers. De kern van het Jenaplanonderwijs is dat elk mens uniek is en het recht heeft zijn eigen identiteit te ontwikkelen.
In ons onderwijs staat de totale ontwikkeling van het kind centraal. We willen dus niet alleen kwalitatief uitstekend en vernieuwend onderwijs bieden, maar ook een kwalitatief uitstekende pedagogische omgeving die er op gericht is onze leerlingen te laten groeien tot zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke individuen.
Maar bovenal bieden we kinderen een veilige plek waar ze zichzelf kunnen zijn en zich thuis voelen. Waar ze fouten durven maken en ook durven excelleren. Waar hun interesses serieus worden genomen en waar ze veel kunnen spelen en bewegen. Kortom; waar ze elke dag met plezier heengaan.
Jenaplanvisie
Het Jenaplanonderwijs is gebaseerd op de ideeën en inzichten van Peter Petersen. Een van de onderwijsvernieuwers die zich afzette tegen de klassieke school, omdat die geen rekening hield met het feit dat kinderen naar aanleg en tempo verschillen. Petersen hechtte veel waarde aan het opvoeden in groepsverband. Naar zijn idee moesten kinderen van jongs af aan leren omgaan met de samenleving.
De samenleving van later zou door het kind in allerlei situaties geoefend moeten worden, door anderen te helpen, zelf geholpen worden, constructieve kritiek te geven en te ontvangen. Een school moest ruimte bieden voor individuele ontplooiing naast het optimaal functioneren van de groep. Zelfwerkzaamheid, afgewisseld met groepsopdrachten.
Op de Klimboom zijn we daar grotendeels nog steeds mee eens, maar wel vertaald naar de wensen en eisen van de maatschappij van nu. Behalve een goed ontwikkeld kennis- en vaardighedenniveau, worden kwaliteiten verlangd als kunnen ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, presenteren, reflecteren en verantwoorden. Het zijn precies die zaken waar we op de Klimboom veel aandacht aan besteden.
Inclusief onderwijs
Op onze Jenaplanschool is de diversiteit groot. We vinden het belangrijk dat iedereen erbij hoort. Ongeacht je afkomst, geloof, talenten en vaardigheden. We zien alle kinderen, steunen ze en ieder kind mag zijn wie hij is of wil worden, maar nog niet kan zijn. Dit mag in je eigen tempo. We creëren ruimte en geven kinderen vertrouwen. Pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich verder ontwikkelen. Kinderen hebben herkenning nodig. Steun en herkenning is essentieel voor het welbevinden en gevoel van veiligheid van een kind. De stamgroep is je veilige haven, alles wordt besproken en uitgelegd. Er is respect voor ieders ontwikkeling en we helpen elkaar.
Diversiteit betekent het erkennen dat er verschillen zijn tussen mensen. Inclusie betekent het omarmen van die verschillen en zorgen dat iedereen erbij hoort. Als pedagogisch professional moet je je dit bewust zijn. Vooral proberen te bedenken waarom kinderen doen wat ze doen, zodat je ze nog beter kunt ondersteunen. Wij gaan voor inclusief onderwijs, maar om inclusief onderwijs mogelijk te maken zijn veranderingen nodig zowel in regels, wetten en financieringsstromen als binnen de regio en in de school, maar ook in relatie tot zorg. De route naar inclusief onderwijs is dan ook een beweging, een voortdurende inspanning en samenwerking tussen alle betrokken partners om ervoor te zorgen dat alle jongeren kunnen meedoen en erbij horen zodat zij zich ten volle kunnen ontwikkelen. Dit geldt ook voor jongeren met een extra ondersteuningsbehoefte die speciale onderwijszorg en/of extra begeleiding, zorg of ondersteuning nodig hebben.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school zal zich in de toekomst nog meer gaan richten op een kwalitatief hoogstaand inclusiever aanbod. Hoe kunnen we alle kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op hun plaats in de samenleving. Vanzelfsprekend zal er altijd een afweging worden gemaakt naar de haalbaarheid, omdat we ons er terdege van bewust zijn dat niet alles een kans van slagen heeft. Inclusief onderwijs betekent niet dat wij alle kinderen aannemen. Samen bepalen we of we aan de onderwijsbehoeften kunnen voldoen en houden natuurlijk rekening met het aantal kinderen en de diversiteit in een stamgroep.
Klik hier om de essenties te lezen van het Jenaplanonderwijs.